Tu jestes: Probiotyki dla ludzi Dla ludzi Prawidłowa praca jelit - bezcenny błonnik

Kosmetyki Probiotyczne naturalne - sklep internetowy

Twój koszyk...

Twój koszyk jest pusty.

P.D.H. Sobieraj

Prawidłowa praca jelit - bezcenny błonnik

Email Drukuj PDF

Wzrost poziomu życia oraz spożycie produktów wysoko przetworzonych spowodowały w ostatnich latach niedobór błonnika w diecie.
Uważano kiedyś, że błonnik nie dostarcza żadnych istotnych dla organizmu składników – ani kalorii, ani związków odżywczych. Okazało się, że człowiek potrzebuje jednak tego „bezużytecznego” balastu. Gdy go brakuje, cierpi na zaparcia i rozmaite dolegliwości, np. owrzodzenia przewodu pokarmowego, choroby jamy ustnej, miażdżycę, otyłość, cukrzycę, a w dalszej konsekwencji nawet na nowotwory.
Błonnik należy do tzw. włókien pokarmowych pochodzenia roślinnego. Występuje głównie w otoczkach nasion zbóż, w warzywach, w niektórych owocach oraz nasionach roślin strączkowych.
Pod względem chemicznym jest substancją niejednorodną, w jego skład wchodzą m.in. pektyny, celuloza, ligniny, gumy, kleje.
Błonnik – choć nietrawiony w przewodzie pokarmowym – odgrywa znaczącą rolę w trawieniu i przyswajaniu innych składników pożywienia. Wpływa na ruch robaczkowy jelit (perystaltykę), zapobiega zaleganiu pokarmu w przewodzie pokarmowym i kału w jelicie grubym. Poprawia pracę jelit.
Błonnik daje uczucie sytości, ale nie tuczy. Przyczynia się do obniżenia produkcji insuliny i cholesterolu. Dieta bogata w błonnik zapobiega otyłości i chorobom serca.
Błonnik ma dużą zdolność wchłaniania wody, pomaga kontrolować apetyt i pełni ważną funkcję w utrzymaniu właściwej wagi ciała. Zwiększone spożycie błonnika daje doskonałe rezultaty w przypadku cukrzycy. 20 g błonnika może obniżyć nadmiar poziomu cukru we krwi osoby chorej na cukrzycę z 57 do 13 proc.

Zalecane dzienne spożycie błonnika
WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) zaleca spożywanie 27–40 g błonnika w ciągu doby.
Jednym z głównych składników błonnika pokarmowego są pektyny, które:

  • redukują ilość cholesterolu, dzięki czemu zapobiegają miażdżycy i chronią przed zawałem serca,
  • leczą biegunki i zaparcia,
  • mają właściwości odtruwające organizm,
  • pochłaniają promieniowanie radioaktywne,
  • niszczą niektóre bakterie chorobotwórcze.


  • Niedobór błonnika Niedobór w pożywieniu włókna pokarmowego prowadzi do nasilenia występowania wielu chorób, takich jak miażdżyca, otyłość, kamica wątrobowa, uchyłkowatość jelita, a prawdopodobnie także polipów i nowotworów jelita grubego. Suplementy diety bogate w błonnik mogą w znacznym stopniu zapobiec tym dolegliwościom.